Городянам

Назад

Субсидії

Інформаційна довідка щодо надання субсидії на оплату житлово-комунальних послуг

Відповідно до змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 року № 329 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України  та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016р. № 1022» до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848, з 01.10.2018  за призначенням житлової субсидії необхідно звернутися наступним категоріям громадян:

-  внутрішньо переміщеним особам;

-  особам, члени сім’ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства;

-  особи, які є орендарями житлових приміщень (будинків);

-  особи, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають.

Право на отримання субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, що проживають у житлових приміщенях (будинках), у яких розмір плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, внеску/платежу обєднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком перевищує розмір обов’язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Розмір обов’язкового платежу визначається для кожного домогосподарства індивідуально в залежності від сукупного доходу всіх членів домогосподарства, а також враховуються доходи членів сім’ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподартсва. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.

У разі отримання інформації про наявність простроченої понад два місяці заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, загальна сума якої перевищує 20 неопадатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії, субсидія не призначається.

Також, у разі отримання інформації про наявність у домогосподарства, що одержувало житлову субсидію у попередньому опалювальному (неопалювальному) сезоні, простроченої понад два місяці заборгованості з оплати обов’язкової частки платежу за житлово-комунальні послуги, обов’язкової частки внеску/платежу на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком, звгвльнв сума якої перевищує 20 неопадатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії (340 грн. станом на 01.10.2018), субсидія на наступний опалювальний (неопалювальний) сезон не призначається.

Житлова субсидія у зазначених випадках призначається з початку опалювального (неопалювального) сезону за умови документального підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі) протягом двох місяців з початку такого сезону, в іншому випадку – з місяця, наступного за тим, в якому до територіального відділу з прийому громадян надійшло документальне підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі).

До територіального відділу з прийому громадян за місцем реєстрації (фактичного проживання) необхідно подати документи:

  • заяву про призначення житлової субсидії;
  • декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії;
  • довідки про доходи – у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому Положенням про порядок призначення житлових субсидій. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення з зазначенням їх розміру;
  • договір найму (оренди) житла (у разі наявності);
  • довідка, яка підтверджує статус внутрішньо переміщеної особи.

Заява та декларація можуть бути надіслані до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання заявника (орендарі, внутрішньо переміщені особи – за фактичним місцем проживання) поштою або в електронній формі через офіційний веб-портал Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з накладенням електронного цифрового або електронного підпису, створеного шляхом додавання до заяви в електронній формі ідентифікаційних даних декларанта, підтверджених у процесі автентифікації з використанням електронної системи ідентифікації, що використовує базу клієнтських даних банків.

У разі отримання надісланих з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви та декларації, в яких відсутній електронний цифровий або електронний підпис із застосуванням електронної системи ідентифікації, що використовує базу клієнтських даних банків, житлова субсидія призначається лише після підписання заявником зазначених документів у паперовій формі протягом місяця з дня подання заяви та декларації в електронній формі, зокрема під час складання акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства. У разі коли заяву та декларацію в зазначений строк не підписано незалежно від причин відсутності підпису заявника, громадянин (у разі бажання отримати житлову субсидію) зобов’язаний подати нові заяву і декларацію.

  • за І – ІІ квартали поточного календарного року – разі, коли житлова субсидія призначається з початку опалювального сезону;
  • за два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням житлової субсидії – у разі, коли житлова субсидія призначається після початку опалювального (неопалювального) сезону.
  • для непрацюючих пенсіонерів, які декларують відсутність в останньому місяці періоду, за який враховуються доходи (тобто за два квартали, що зазначені вище), інших доходів, крім пенсії, – у разі призначення житлової субсидії з початку опалювального (неопалювального) сезону доходи у вигляді пенсії враховуються в розмірі нарахованої пенсії за останній місяць попереднього опалювального (квітень) або неопалювального (вересень) сезону. В інших випадках враховується розмір нарахованої пенсії за місяць, що передує місяцю, з якого призначається житлова субсидія.

Для розрахунку житлової субсидії враховуються доходи членів домогосподарства, членів сім’ї особи із складу домогосподарства, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидії.

Під час призначення житлової субсидії враховуються такі доходи:

  • заробітна плата після сплати податку на доходи фізичних осіб;
  • пенсія;
  • стипендія;
  • соціальні виплати, які призначаються структурним підрозділу з питань соціального захисту населення;
  • допомога по безробіттю, інші страхові виплати, які призначаються фондами соціального страхування;
  • інші доходи.

До сукупного доходу сім’ї не враховуються:

  • частина допомоги при народженні дитини, виплата якої здійснюється одноразово;
  • частина допомоги при усиновленні дитини, виплата якої здійснюється одноразово;
  • одноразова винагорода жінкам, яким присвоєно почесне звання України "Мати-героїня"
  • державна соціальна допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
  • допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування;
  • щомісячна адресна допомога внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг;
  • аліменти, отримані на дітей;
  • доходи від розміщення депозитів;
  • оплата праці членів виборчих комісій, а також осіб, які залучаються до роботи в комісії, у тому числі в день голосування, дні встановлення підсумків голосування та результатів виборів;
  • допомога громадських та благодійних організацій;
  • допомога на поховання;
  • одноразова допомога, яка надається відповідно до законодавства або за рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності;
  • вартість безоплатно отриманих санаторно-курортних путівок, технічних та інших засобів реабілітації, в тому числі грошова компенсація вартості за самостійно придбані технічні засоби реабілітації;
  • суми, які виплачуються в порядку відшкодування шкоди, заподіяної працівникові за ушкодження його здоров’я, що пов’язане з виконанням ним трудових обов’язків.

Особам, які беруть (брали) безпосередню участь у проведенні антитерористичної операції, та/або членам їх сімей до сукупного доходу не враховуються:

  • отримані ними у період безпосередньої участі у проведенні антитерористичної операції (операції об’єднаних сил) грошове забезпечення та інші виплати і види соціальної допомоги, що здійснюються працівникам правоохоронних органів, військовослужбовцям та працівникам Збройних Сил, Національної Гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, МВС, Націоналної поліції, Управління державної охорони, Держспецзв’язку, іншим працівника утворених відповідно до закону військових формувань;
  • отримана ними у період та/або після безпосередньої участі у проведенні антитерористичної операції благодійна допомога незалежно від розміру та джерела походження.

Якщо  у складі домогосподарства або у складі сім’ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, і в цьому періоді їх доходи були такими, що зазначені в абзацах другому-четвертому підпункту 3 пункту 6 Положення про порядок призначення житлових субсидій, у разі призначення житлової субсидії таким домогосподарствам (у тому числі за рішенням комісії) в розрахунок сукупного доходу домогосподарства включається середньомісячний дохід таких осіб у розмірі:

1) половини одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи – у разі, коли такі особи протягом цього періоду перебували на строковій військовій службі;

2) одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, - у разі, коли такі особи протягом цього періоду навчалися за денною формою навчання у закладах середньої освіти, професійно-технічних навчальних закладах, закладах вищої освіти або зареєстровані у службі зайнятості як такі, що шукають роботу, і в цей період навчалися в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості;

3) одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, - в окремих випадках за рішенням комісії у разі, коли такі особи перебувають у складних життєвих обставинах;

4) фактично отриманих такими особами доходів – у разі, коли такі особи протягом цього періоду отримували хоча б один із таких видів доходу, як пенсію, стипендію, допомогу при народженні (усиновленні) дитини, допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомогу по догляду за особами з інвалідністю І і ІІ групи внаслідок психічного розладу, допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомогу по безробіттю;

5) фактично отриманих такими особами доходів – у разі, коли такі доходи протягом цього періоду отримувала особа, яка станом на кінець такого періоду не досягла 18-річного віку;

6) фактично отриманих такими особами доходів – в окремих випадках за рішенням комісії у разі, коли такі особи належать до визначених комісією інших категорій громадян, зокрема таких, що надають соціальні послуги;

7) двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи - у разі призначення субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива і оплату житлово-комунальних послуг;

8) трьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються - в усіх інших випадках.

Для фізичних осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування незалежно від отриманих (неотриманих) доходів до сукупного доходу за кожний місяць враховується дохід, обчислений в таких розмірах мінімальної заробітної плати, встановленої станом на кінець періоду, за який враховуються доходи:

  • однієї мінімальної заробітної плати – для платників єдиного податку першої групи;
  • двох мінімальних заробітних плат – платники єдиного податку другої групи;
  • трьох мінімальних заробітних плат – платники єдиного податку третьої групи.

 При цьому не враховується дохід, отриманий само зайнятою особою, та доход від провадження підприємницької діяльності, інформацію про які подано ДФС на запит структурного підрозділу з питань соціального захисту населення. Система оподаткування та група платника єдиного податку для спрощеної системи оподаткування визначається на початок місяця, з якого призначається субсидія.

У разі, коли на час звернення за призначенням житлової субсидії особа є непрацюючим пенсіонером, який декларує відсутність в останньому місяці періоду, за який враховуються доходи (ІІІ і ІV квартали попереднього року при призначенні з травня на неопалювальний сезон; І і ІІ квартали поточного року при призначенні з жовтня на опалювальний сезон; інші два квартали при призначенні з наступних місяців після початку опалювального (неопалювального) сезону), інших доходів, крім пенсії, до її середньомісячного сукупного доходу враховується розмір нарахованої пенсії за місяць, що передує місяцю, з якого призначається житлова субсидія.

Субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку).

За рішенням комісії житлова субсидія може призначатися одному із членів домогосподарства, які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому на підставі договору найму (оренди) житла (далі - орендарі), або індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію, у разі, коли їм нараховується плата за житлово-комунальні послуги.

За рішенням комісії житлова субсидія може призначатися одному із членів домогосподарства, які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому без укладеного договору найму (оренди) житла, у разі, коли вони є внутрішньо переміщеними особами. У такому випадку склад домогосподарства декларується заявником під час звернення за призначенням житлової субсидії.

Рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії, приймається комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Житлова субсидія не може призначатися одночасно за зареєстрованим місцем проживання особи та за місцем її фактичного проживання.

Житлова субсидія на оплату комунальних послуг призначається у розмірі соціальних нормативів відповідних комунальних послуг.

Якщо соціальні нормативи з оплати комунальних послуг, що затверджені органами місцевого самоврядування або іншими уповноваженими органами і фінансуються з відповідного місцевого бюджету, є меншими, ніж соціальні нормативи з оплати комунальних послуг, що встановлені Кабінетом Міністрів України, для розрахунку житлових субсидій застосовуються:

у разі наявності засобів обліку - соціальні нормативи з оплати комунальних послуг, які встановлені Кабінетом Міністрів України;

у разі відсутності засобів обліку - соціальні нормативи з оплати комунальних послуг, які встановлені органами місцевого самоврядування або іншими уповноваженими органами.

Соціальні нормативи споживання холодної і гарячої води, водовідведення, вивезення побутових відходів, газопостачання, електричної енергії встановлено єдині для всієї України (постанова Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 № 409), виходячи з цього субсидія призначатиметься в межах таких норм споживання послуг:

1. водопостачання та водовідведення:

централізоване постачання холодної води

2,4 м3 на одну особу на місяць (за наявності централізованого постачання гарячої води) 

4 м3 на одну особу на місяць (за відсутності централізованого постачання гарячої води)

централізоване постачання гарячої води

1,6 м3 на одну особу на місяць

централізоване водовідведення

4 м3 на одну особу на місяць

2. вивезення побутових відходів:

твердих

0,4167 м3 на одну особу на місяць

рідких

0,76 м3 на одну особу на місяць

3. газопостачання:

на опалення в опалювальний період

4,5 м3 на 1 м2 площі * коригуючий коефіцієнт:

1,125 – в 1-2 поверхові будівлі,

0,82 – 3 і більше поверхів,

за наявності газової плити та централізованого гарячого водопостачання

3,3 м3 на одну особу на місяць

за наявності газової плити в разі відсутності  централізованого гарячого водопостачання та газового водонагрівача

5,4 м3 на одну особу на місяць

за наявності газової плити та газового водонагрівача

10,5 м3 на одну особу на місяць

4. електропостачання:

на опалення в опалювальний період

30 кВт год. на 1 м2 площі * коригуючий коефіцієнт:

1,125 – 1-2 поверхові будівлі,

0,82  – 3 і більше поверхів;

у будинках, обладнаних стаціонарними електроплитами

110 кВт год. на місяць сім’ю (домогосподарство) з однієї особи + 30 кВт год. на кожного іншого члена сім’ї (домогосподарства) на житлове приміщення (будинок), але не більш як 230 кВт год. на місяць (за наявності централізованого постачання гарячої води)

130 кВт год. на місяць на сім’ю (домогосподарство) з однієї особи + 30 кВт год. на кожного іншого члена сім’ї (домогосподарства) на житлове приміщення (будинок), але не більш як 250 кВт год. на місяць (за відсутності централізованого постачання гарячої води)

у будинках, не обладнаних стаціонарними електроплитами

100 кВт год. на місяць на сім’ю (домогосподарство) з однієї особи + 30 кВт год. кожного іншого члена сім’ї (домогосподарства) на житлове приміщення (будинок), але не більш як 220 кВт год. на місяць (за наявності централізованого постачання холодної води та за відсутності централізованого постачання гарячої води та газових водонагрівальних приладів)

70 кВт год. на місяць на сім’ю (домогосподарство) з однієї особи + 30 кВт год. кожного іншого члена сім’ї (домогосподарства) на житлове приміщення (будинок), але не більш як 190 кВт год. на місяць (в інших випадках, крім тих, що зазначені вище)

5. теплопостачання:

 

У разі використання теплової енергії для централізованого опалення абонентами, житлові будинки яких обладнані будинковими та/або квартирними приладами обліку, - 0,0431 Гкал на 1 м2 опалюваної площі на місяць в опалювальний період * коригуючий коефіцієнт:

0,656 - 1-4 поверхові будівлі,

0,442 - 5 і більше поверхів.

Житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального (неопалювального) сезону і розраховується:

  • на неопалювальний сезон - з 1 травня по 30 вересня;
  • на опалювальний сезон - з 1 жовтня по 30 квітня.

Для домогосподарств, які використовують природний газ або електричну енергію для індивідуального опалення, житлова субсидія на опалювальний сезон розраховується з 16 жовтня по 15 квітня включно.

Для орендарів житлового приміщення (будинку) житлова субсидія призначається за наявності договору найму (оренди) з місяця звернення до дати закінчення опалювального (неопалювального) сезону, але не більше ніж до кінця місяця, в якому закінчується строк дії договору найму (оренди) житла. На наступний строк житлова субсидія призначається за особистим зверненням орендаря.

Житлова субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива призначається один раз на календарний рік за особистим зверненням громадян.

Житлова субсидія розраховується окремо на опалювальний та неопалювальний сезони.

У разі подання заяви протягом двох місяців з початку опалювального (неопалювального) сезону житлова субсидія призначається з початку такого сезону (крім випадків, коли протягом цих двох місяців були зміни у складі  домогосподарства або у складі сім’ї члена домогосподарства).

Заявник має право оскаржити до комісії або до суду рішення  структурного підрозділу з питань соціального захисту населення щодо розміру призначеної субсидії або про відмову в призначенні житлової субсидії, а також рішення щодо подання документів на розгляд комісії.

Для забезпечення об’єктивного, неупередженого і всебічного розгляду комісією справи по суті структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може запропонувати заявнику подати додаткові документи, які не передбачені Положенням про порядок призначення житлових субсидій, але необхідні для прийняття рішення. Заявник має право самостійно подати додаткові документи навіть у разі, коли структурний підрозділ з питань соціального захисту населення не пропонував подати такі документи для розгляду комісією.

Громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов’язаний протягом 30 календарних днів проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про обставини для перерахунку призначеної житлової субсидії, зокрема:

-  зміну складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) членів домогосподарства (орендар, внутрішньо переміщена особа -.членів домогосподарства,які фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), їх соціального статусу;

-  зміну переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання;

-  зміну переліку витрат на управління багатоквартирним будинком;

-  зміну управителя, виконавця комунальних послуг, створення об’єднання;

-  настання умов, зазначених у підпунктах 2 і 4 пункту 6 Положення про порядок призначення житлових субсидій, а саме: п.2 – транспортний засіб з датою випуску до 5 років; п.3 – відсутність доходів, дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, сумарно протягом 3 місяців у періоді, за який враховуються доход, не сплачено єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

У разі зміни складу зареєстрованих (фактично проживаючих) у житловому приміщенні (будинку) осіб, складу сім’ї члена домогосподарства подаються нові заява та декларація.

За рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об'єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли:

домогосподарству припинено надання житлово-комунальної послуги (послуг) внаслідок того, що громадянин має заборгованість із сплати обов'язкової частки платежу за житлово-комунальні послуги, встановлену йому під час призначення житлової субсидії і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день припинення надання такої послуги (послуг);

громадянин має заборгованість із сплати обов'язкової частки внеску/платежу об'єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком, встановлену йому під час призначення житлової субсидії і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день внесення подання об'єднанням;

у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії;

громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 16 цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення;

виникли обставини, що унеможливлюють надання житлової субсидії, зокрема у разі переїзду домогосподарства в інше житлове приміщення (будинок), іншу місцевість, у разі смерті одинокої особи;

під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства державним соціальним інспектором виявлено ознаки порушення норм законодавства щодо призначення житлової субсидії, які вплинули на право призначення житлової субсидії або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії;

виникнення обставин, зазначених в абзаці сьомому пункту 7 Положення про порядок призначення житлових субсидій;

громадянин, якому призначено житлову субсидію, звернувся із заявою про припинення її надання.

Надання житлової субсидії у зазначених випадках припиняється з місяця, наступного за місяцем, в якому їх виявлено.

Поновлення надання житлової субсидії протягом сезону її призначення можливе лише у випадках, зазначених в абзацах другому та третьому цього пункту, з місяця, наступного за місяцем, в якому надійшло повідомлення про відновлення надання житлово-комунальної послуги (послуг), сплату заборгованості за житлово-комунальну послугу (послуги), оплату витрат на управління багатоквартирним будинком.

У випадку, зазначеному в абзаці дев'ятому цього пункту, житлову субсидію після подання нових заяви та декларації може бути призначено лише на наступний опалювальний (неопалювальний) сезон.

У випадках, зазначених в абзацах четвертому - восьмому цього пункту, житлову субсидію після подання нових заяви та  декларації може бути призначено лише на наступний опалювальний (неопалювальний) сезон за рішенням комісії.

У випадках, зазначених в абзацах четвертому - восьмому цього пункту, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається управителем, об'єднанням, виконавцем комунальної послуги, громадянином.

У випадках, зазначених в абзацах четвертому - сьомому цього пункту, житлову субсидію після подання нових заяви та декларації може бути поновлено протягом сезону її призначення за рішенням комісії.

Сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається управителем, об'єднанням, виконавцем комунальної послуги, громадянином.

У разі відмови управителя, об'єднання, виконавця комунальної послуги або громадянина добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії питання про її примусове стягнення вирішується у судовому порядку.

Посадові особи, винні у надмірному перерахуванні (виплаті) житлової субсидії, несуть відповідальність згідно із законом.

В територіальних відділах по роботі з громадянами департаменту соціального захисту населення діють прямі телефонні "гарячі" лінії, за якими можна отримати консультацію:

- Приморський район: пр. Металлургов, 35, тел. 33-45-52; 47-04-63;

- Центральный район: пр. Металлургов, 35, тел. 54-35-73;

- Кальміуський район: вул. Чукаріна, 17, тел. 47-06-60; 068-668-76-80;

- Лівобережний район: пр. Перемоги, 16, тел. 22-31-95; 098-418-80-01.