Про місто

Назад

Маріуполь монументальний

Мозаїчне панно «Підкорювачі космосу»

Автор: Віктор Арнаутов

Рік створення: 1965

Адреса: Будинок Звʼязку, пр. Миру, 85


Перша з трьох робіт Віктора Арнаутова – одного із засновників американського монументалізму, який прожив свідоме життя в Сан-Франциско і досяг там небувалих висот. Після повернення на Батьківщину майстер створив лише три монументальні роботи. Усі вони знаходяться в Маріуполі. Сюжет цього мозаїчного панно присвячений важкій та важливій роботі зв’язківців. Вважається, що саме «Підкорювачі космосу», створені Віктором Арнаутовим, поклали початок новому культурному явищу в Маріуполі – монументальному мистецтву.

Мозаїки «Трудящі» та «Материнство»

Автор: Яків Райзін

Роки створення: 1987-1989

Адреса: Будинок Звʼязку, пр. Миру, 85


Дві масштабні композиції авторства відомого маріупольського художника-монументаліста Якова Райзіна стали останньою масштабною роботою з монументального мистецтва в Маріуполі. Рельєфи присвячені двом важливим темам – материнству та працівникам, і розміщені на протилежних стінах інтерʾєру Будинку Звʾязку. Композиції виконані у доповненні одна до одної у стриманій кольоровій гамі: золотиста та синя смальта, підкреслена білим рельєфом.

Мозаїчне панно на школі №54

Автор: Віктор Арнаутов

Рік створення: 1965

Адреса: вул. Кронштадтська, 11

Мозаїка, присвячена сцені зі шкільного життя, створена Віктором Арнаутовим на зовнішній стіні загальноосвітньої школи №54. Це одна з трьох робіт відомого далеко за межами України художника-монументаліста, створених ним після повернення до рідного міста. Цікаво, що роботи видатного митця, створені ним на Батьківщині, є лише у Маріуполі. Матеріал, що використовувався автором для створення мозаїки – смальта, а загальна площа композиції склала 40 м2.

Мозаїчне панно «Квітуча Україна»

Автори: бригади Алли Горської та Віктора Зарецького

Рік створення: 1967

Адреса: магазин «Продуктель», пр. Миру, 48


Мозаїка створена відомими київськими художниками на стіні внутрішнього приміщення колишнього гастроному «Київ». Панно створене в єдиному ансамблі з трьох монументальних композицій разом із «Деревом життя» та «Боривітром». Маріуполь – друге місто в Донецькій області, де в 1967 році при реконструкції побудованого ще в кінці 1930-х ресторану «Україна» зоряної бригадою були створені три унікальні мозаїки, подібних яким на сьогодні немає навіть у Києві.

Мозаїки «Дерево життя» та «Боривітер»

Автори: бригади Алли Горської та Віктора Зарецького

Рік створення: 1967

Адреса: ресторан «Аристократ», пр. Миру, 48


Ці мозаїчні панно, що є золотою сторінкою в літописі маріупольського монументального мистецтва, створені групою художників під керівництвом Алли Горської. Панно символізують творчий пошук художників-шістдесятників, їх любов до життя і прагнення до свободи. Боривітер або сокіл-боривітер здатний надовго зависати в повітрі. За задумом авторів, і назва, і колірне рішення панно «Боривітер» емоційно зв'язує місце, де знаходиться мозаїка, з морем, вид на яке відкривався з вікна. Обидві мозаїки, і «Дерево життя», і «Боривітер», занесені до списку культурного надбання ЮНЕСКО і, безумовно, представляють зараз величезну цінність.

Мозаїчне панно «Туризм та відпочинок»

Автор: Віктор Пономарьов

Рік створення: 1974

Адреса: готель «Турист», Приморський бульвар, 1/5


На масштабному мозаїчному панно, що розміщене на боковій стіні готелю «Турист», зображена жінка та дитина, які, за словами автора, символізують жіночий початок, дитячий активний відпочинок, а також пізнавальний туризм. Робота відрізняється експресивним кольоровим рішенням та чуттєвою палітрою. Віктор Пономарьов – творець панно, один з трьох українських художників, які удостоєні вищої медалі Тетяни Яблонської від Національної спілки художників України.

Барельєфи «Сімʾя», «Юнак», «Дівчина»

Автори: Лель Кузьменков, Валентин Константинов

Роки створення: кінець 60-х – початок 70-х років ХХ ст.

Адреса: пр. Миру, 93в




Складна багатофігурна композиція горельєфу з мозаїкою, що складається з трьох частин, принесла художникам великий успіх. Робота демонструвалася на найбільших оглядах монументального мистецтва в столиці Донбасу, а пізніше відзначалася у статтях відомих столичних мистецтвознавців. Перші роботи авторів, здійснені ще на початку 60-х років, дали прекрасні результати і зміцнили авторську групу, як одну з найкращих на Донеччині. Уже тоді у художників з'явилася тенденція до потужних виразних форм, органічної єдності монументальних творів та архітектури будівлі, які вони успішно втілили у легкий ансамбль барельєфів «Сімʾя», «Юнак», «Дівчина».

Мозаїчне панно «Металлурги»

Автори: Лель Кузьменков, Валентин Константинов

Рік створення: 1973

Адреса: Залізничний вокзал, вул. Лінника, 74


Мозаїка, що стала значним внеском до монументалістики міста, розміщена в залі очікування залізничного вокзалу, загальна площа композиції складає 100 квадратних метрів. Це найбільш відома і популярна робота Леля Кузьменкова та Валентина Константинова, що вже зайняли своє певне місце у вітчизняній ієрархії монументалістів. Композиція «Металургів» складається з кількох частин, в яких засобами мистецтва відтворено різні етапи виплавки сталі, окремі технологічні процеси, i всі вони складають єдине ціле – динамічне та емоційне.

Панно про першокласників

Автори: Лель Кузьменков, Валентин Константинов

Роки створення: 60-ті роки ХХ ст.

Адреса: школа №34, вул. Гастелло, 17


Мозаїчне панно, на якому зображено сюжет зі шкільного життя, належить авторству творчого тандему Леля Кузьменкова та Валентина Константинова. Фігурна та об’ємна композиція створена у кращих традиціях союзу двох художників. Це була вже не перша робота Кузьмінкова і Константинова в монументальному жанрі. Перші роботи, здійснені на початку 60-х років, дали прекрасні результати і зміцнили авторську групу, як одну з найкращих на Донеччині.

Мозаїка на фасаді Палацу культури «Іскра»

Автори: Іван Литовченко, Валерій Ламах, Ернест Котков

Рік створення: 1965

Адреси: пр. Нікопольський, 143


У 1965 році керівництво Маріупольського заводу важкого машинобудування методом народної толоки розпочало будівництво Палацу культури за проектом архітектора Пєтухова. Для художнього оформлення фасаду палацу був використаний шамот - пластична маса на основі глин різного складу з додаванням шамотної крихти. Монументально-декоративне панно на фасаді будівлі складається з чотирьох тематичних фрагментів: «Вся влада Радам», «Перемога», «Становлення», «Праця». Ці панно відтінені червоними ангобами: покриттям з рідкої глини для отримання більш гладкої поверхні та створення рельєфного малюнка, і каменем.

Мозаїка «Земля-Космос»

Автори: Валерій Ламах, Ернест Котков, Іван Літовченко.

Рік створення: 60-ті роки ХХ ст.

Адреса: пр. Нікопольський, 143


Мозаїчні панно «Юність» і «Земля-Космос» в інтер'єрі Палацу культури «Іскра» на стіні холу другого поверху виконані з матеріалу шамот, керамічної плитки, кольорових цементів. Панно зображують сюжети на тему, яка була поширеною серед художників та митців у 60-ті роки ХХ століття – тему космонавтики. У мозаїці, виконаної у чорно-синіх та сріблястих відтінках, автори змогли передати атмосферу космічного простору, його незвичність та віддаленість.

Мозаїчне панно в заводоуправлінні концерну «Азовмаш»

Автори: Лель Кузьменков, Валентин Константинов

Рік створення: 1982

Адреса: пр. Нікопольський


Ідея прикрасити фойє інженерного корпусу концерну «Азовмаш» мозаїкою належала легендарному директору Володимиру Карпову. 100 кв. метрів мозаїчної панорами зустрічає людей переливами кольору і гармонією форм. Сила і міць гіганта машинобудівної індустрії з успіхом втілена співавторами в мозаїчній панорамі. Найдивовижніше, що в такому малому і закритому приміщенні як для монументального твору зображені фігури не тиснуть своєю масою. Звернення до традицій візантійського мистецтва, поглиблене трактування образів роблять цей твір одним з кращих в творчості Леля Кузьменкова та Валентина Константинова.

Мозаїчне панно «Вітрила» на будівлі колишньої водної станції «ДОСААФ»

Автори: Лель Кузьменков, Валентин Константинов

Рік створення: кінець 60-х – початок 70-х років ХХ ст.

Адреса: Маріупольська площа, 5


Робота творчого тандему Леля Кузьменкова та Валентина Константинова – масштабне мозаїчне панно на фасаді колишньої водної станції дещо відрізняється вiд iнших творів цих художників. При характерній композиційній побудові, умовному трактуваннi фігур, колірна гамма тут ширша, багатша. Автори досягли великого декоративного ефекту завдяки плавності ліній малюнка, м’якому, «полегшеному» колориту, що добре поєднується з просторами неба, водною гладдю, великими площинами пляжу. Художники зуміли передати відчуття легкості, радості. Це своєрідний гімн молодості, здоров’ю, красi.

Мозаїка на фасаді колишнього кінотеатру «Юбілейний»

Автори: Олександр Кечеджи, Микола Тихонов, Яків Райзін

Рік створення: 1970

Адреса: вул. Карпінського, 70а


Ця мозаїчна композиція є прикладом монументального твору, який знаходиться на межі мистецтва та ідеології. Зображений на ній сюжет присвячений ювілею Жовтневої революції. Проте творча сторона цієї роботи свідчить про велику мистецьку цінність мозаїчного панно. Поєднання кольорів, структур та матеріалів створюють неподільну композицію, яка вражає своєю повнотою, яскравістю та цілісністю сюжету.

Мозаїка на фасаді колишнього кінотеатру ім. Шевченка

Автори: Олександр Кечеджи, Микола Тихонов, Яків Райзін

Рік створення: 1964-1965

Адреса: пр. Нікопольський, 59


Велике мозаїчне панно на фасаді колишнього кінотеатру ім. Шевченка тематично присвячене образу Кобзаря – Тараса Григоровича Шевченка, в честь якого було названо заклад. Гра кольорів, стилістичні звороти та прийоми чітко передають сюжети української тематики, національні мотиви, образ українського генія в цілому. Ці сюжетні лінії відрізняються від популярних на той момент тем, що використовувалися майстрами монументального мистецтва. Ця композиція стала яскравим прикладом монументальних творів, присвячених національній тематиці.